Výročná správa šk rok. 05/06 | ||
|
|
6. Vedúci zamestnanci školy:
7. Údaje o rade školy a iných poradných orgánoch školy:
7.1) Údaje o rade školy: Rada školy pri Základnej škole s materskou školou Veľké Ripňany bola ustanovená v zmysle § 24 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov po voľbách dňa 27. mája 2004 . Funkčné obdobie začalo dňom 29. júna 2006 na obdobie 4 rokov.
Členovia rady školy:
Stručná informácia o činnosti rady školy za školský rok 2005/2006:
Rada školy zasadala v minulom školskom roku trikrát. Na svojich zasadnutiach prerokovala otázky, týkajúce sa výchovno-vzdelávacieho procesu a prevádzky ZŠ s MŠ. Nevyskytli sa žiadne závažné problémy. Na jednotlivých zasadnutiach pravidelne oboznamoval riaditeľ školy členov rady školy s výsledkami výchovnej a vzdelávacej práce, informoval o ekonomických otázkach, výsledkoch testu MONITOR 9, rozmiestňovaní žiakov 9. ročníka, o kvalite práce pedagogických zamestnancov a dosiahnutých výsledkoch práce. Zvlášť sa venoval problematike slabo prospievajúcich žiakov, inte-grovaných žiakov a žiakov s poruchami učenia. Vedenie školy i zodpovední učitelia úzko spolupracujú v tejto oblasti s pracovníkmi SDIC a PPP v Topoľčanoch. Na zasadnutí koncom školského roka 2005/2006 podrobne analyzoval plnenie plánu práce školy v jednotlivých oblastiach a dosiahnutých výsledkoch. Rada školy ocenila úsilie a snahu vedenia školy neustále zlepšovať kvalitu práce a riadenia školy.
7.2) Údaje o predmetových komisiách a metodických združeniach - poradných orgánoch riaditeľa školy:
Metodické združenie 1.-4. roč. – Mgr. M. Hubinská Metodické združenie triednych učiteľov 1.-4. roč. – Mgr. G. Herdová Predmetová komisia SJL-AJ – Emília Bartová Predmetová komisia M-PCP – Mgr. Silvia Lištiaková Predmetová komisia Z-D-OV-NV-EV – Mgr. Bibiána Bujnová Predmetová komisia F-Pr-Ch – Mgr. Marianna Habajová Predmetová komisia TV-VV-HV-TchV – PaedDr. Valéria Lesayová Metodické združenie triednych učiteľov 5.-9. roč. – Mgr. Branislav Budiš
PK a MZ pracovali podľa vlastného plánu práce. Vychádzali z plánu práce školy. Plánované zasadnutia sa uskutočňovali pravidelne. Vedúcich PK a MZ menoval riaditeľ školy. Kontrola práce PK, MZ – účasť vedenia na jednotlivých zasadnutiach. Zo zasadnutí sa píšu zápisnice.
Metodické združenie 1.-4. roč. Pravidelne sa schádzalo v zmysle plánu práce pod vedením p. uč. M. Hubinskej a riešilo vecné problémy. Činnosť hodnotí vedenie ZŠ veľmi pozitívne. Zameralo sa na čo najefektívnejšie dosiahnutie vých.-vzdel. výsledkov so žiakmi. Sústredili sa na metodiku vyučovania, nové metód a formy práce, hlavne na čítanie s porozumením, komunikáciu žiakov, tvorivosť, samostatnosť, sebahodnotenie, získavanie informácií z encyklopédií. Pozornosť venovali prevencii negatívnych javov, humanizácií žiakov s poruchami učenia, rozvoj pohybových schopností žiakov. Organizovali základný plavecký výcvik. Podporovali talentované deti a pripravovali ich na súťaže. MZ 1. – 4. sa zaoberalo predovšetkým problémami vých. – vzdel. procesu. Okrem v spolupráci s MZ tr. učiteľov 1. – 4. roč. organizovalo podujatia: Týždeň hlasného čítania, Deň Zeme, Týždeň zdravej výživy, Deň narcisov, Deň mlieka, Deň matiek, turistické vychádzky, Týždeň športu, exkurzie, školské výlety, hry na snehu, prírodovedná súťaž, hra na spisovateľov. Dopravná súťaž, Veľká noc, Vianoce 2005, Pečieme medovníky, Pytagoriáda 3.-4. r., ZUČ, Výstavka ovocia, zeleniny, Detský karneval. MZ pracovalo veľmi aktívne. Dôkazom dobrej práce bolo aj veľmi dobré hodnotenie vyučovaniana I. stupni ZŠ ŠŠI. Úroveň práce je veľmi dobrá.
Predmetová komisia SJL-AJ Zasadnutia podľa plánu práce pod vedením p. uč. E. Bartovej. Zasadnutia boli v zmysle plánu prác školy. Riešili sa problémy súvisiace s metodikou vyučovania, zjednotenie hodnotenia písomných prác, vypracovali tematické plány, hospitačnú činnosť na hodinách cudzích jazykov, príprava žiakov na prijímacie skúšky. Organizovanie súťaží. Dôraz sa kládol na techniku čítania a čítanie s porozumením, komunikatívny princíp. PK zabezpečovala školské kolo ZUČ, Šaliansky Maťko, Literárne Topoľčany, Olympiáda v SJL – organizovala p. uč. E. Bartová, program k Vianociam, ku Dňu matiek. Vyučujúce SJL so žiakmi navštívili knižnicu vo V. Ripňanoch, doučovali žiakov 9. roč. cez krúžkovú činnosť. Zvýšil sa počet žiakov v súťaží Literárne Topoľčany. Pani uč. Ľ. Mazáková zorganizovala besedu so spisovateľkou K. Habovšťiakovou, so šéfredaktorom časopisu Superohník S. Bebjakom a pracovníčkou Mladých Liet pani E. Hornišovou. Zapojili sme sa aj do Literárno- výtvarnej súťaže Zlaty Dônčovej. Pripravoval p. uč. V. Lesayová. Vyučujúci cudzích jazykov vypracovali tematické plány v zmysle učebných osnov, rozvíjali komunikatívny princíp. Vo vyučovaní jazykov treba zvýšiť efektivitu a zapájať žiakov do súťaží. PK riešila aj niektoré administratívne úlohy. Zamerať sa viac na vzdelávanie učiteľov. Úroveň práce PK je dobrá.
Predmetová komisia MAT – PP /práca s PC/ Vedúcou PK Mgr. S. Masrnová. Zasadnutia pravidelne. Zameranie hlavne na humanizáciu vyučovania, samostatnosť žiakov, sebahodnotenie, zavádzanie alternatívnych metód, odborný rast učiteľov, využívanie ADT, PC vo vyučovaní, organizovanie súťaží, zefektívnenie vyučovania. Analyzovali sa nedostatky vo vyučovaní MAT, hlavne po nevyhovujúcich výsledkoch inšpekčných testov žiakov 9. roč. Vo vyučovaní matematiky sú nedostatky a slabšia úroveň vedomostí a zručností. Týmto problémom sa venovali aj zasadnutia PK. Riešiť treba aj klasifikovanie žiakov tak, aby ich známky zodpovedali výsledkom vzdelávacích štandardov. Prijať opatrenia na zvýšenie úrovne matematiky. PK organizovala: Pytagoriádu – školské, okresné kolo, Matematickú olympiádu – školské, okresné kolo. Venovať pozornosť termínom konania súťaží. Veľkým prínosom je práca s výpočtovou technikou. V predmete – práca s počítačom – treba skvalitniť prácu na hodinách, zapojiť žiakov do súťaží. Dôraz sa bude klásť na kvalitu, efektivitu a vytváranie podmienok zo strany učiteľa na vyučovaní. Očakávame zlepšenie výsledkov. Úroveň práce PK na priemernej úrovni.
Predmetová komisia PRI-FYZ-CHE Pracovala pod vedením Mgr. M. Habajová. Pravidelné zasadnutia. Riešili sa otázky metodiky vyučovania, hodnotenia žiakov, laboratórnych prác, využívanie ADT, PC, alternatívne metódy a formy práce. Po realizácií inšpekcie PK prijala konkrétne opatrenia na odstránenie nedostatkov. Venovala sa environmentálnej výchove, boji proti fajčeniu, výchove k manželstvu a rodičovstvu, odbornému rastu učiteľov. Žiaci boli zapojení do FO, BIO olympiády. Zvýšiť počet žiakov zapojených do reprezentácie školy v CHO, FO, BIO. Úroveň práce PK priemerná.
Predmetová komisia DEJ-ZEM-OBV-NBV-ETV. Uskutočnili sa 4 zasadnutia PK viedla Mg. B. Bujnová. Pravidelne stretnutia, riešili sa konkrétne veci metodického, organizačného charakteru. Vypracovala tematické plány na OV pre 8. roč., aktualizovali sa všetky ostatné tematické plány z jednotlivých predmetov. Na hodinách OV a zemepisu sa uplatňovali nové formy a metódy práce. Vyučujúci aktualizovali nástenky k Týždňu boja proti drogám, Dňu holokaustu. B. Bujnová pripravoval žiakov na geografickú olympiádu. Navštívili filmové predstavenie v Topoľčanoch, relácia do škol. rozhlasu ku Dňu Zeme. Na hodinách OV projekty – Stop drogám, Globálne problémy ľudstva, Ľudské práva, Práva dieťaťa. Žiaci z NBV úspešne reprezentovali v Biblickej olympiáde – dekanátne kolo.. Žiaci 5. a 6. roč. úspešne reprezentovali na Geografickej olympiáde. Zorganizovali sa exkurzie . Školské súťaže: Medzitriedna súťaž žiakov 8. a 9. roč. zo zemepisu a dejepisu – organizátor B. Bujnová Súťaž v spoločenskom bontóne 6. roč. – pripravila Ľ. Mazáková. Projekty Modlitby za školy pripravila J. Vašková. Príprava výstavy k 850. výročiu obce – História školstva, práca na monografii obce Veľké Ripňany – Jozef Jančovič. Práca PK bola na veľmi dobrej úrovni.
Predmetová komisia VYV-TEV-HUV-TCHV PK sa schádzala pravidelne. Viedla ju PaedDr. V. Lesayová. Členovia s zameriavali hlavne na organizovanie súťaží. Vo výtvarnej výchove sa zamerali na rozšírenie výtvarných techník z časopisov, rozvoj výtvarných zručností formou výtvarných prác s tematikou . Žiaci sa zapojili do súťaží: Európa v škole- VV, Biblia očami detí, Ekoplagát Deň narcisov, Naša obec – 850. výročie PK sa podieľala na výrobe narcisov na Deň narcisov, na estetizácií priestorov školy. Zapojenosť žiakov do výtvarných súťaží je nízka. V telesnej výchove sa prejavilo kvalifikované vyučovanie chlapcov, zvýšila sa úroveň zručností a schopností žiakov, majú lepšiu kondíciu, silu a prejavujú záujem o TV. Zlepšiť treba organizáciu práce, poradové cvičenia zaraďovať na hodiny, zvýšiť úspešnosť plnenia cieľov vyučovacích hodín. Zvýšila sa zapojenosť do športových súťaží. Žiaci reprezentovali v cezpoľnom behu, Jednota COOP- minifutbal, Veľký futbal, MO atletika dievčat, O putovný pohár primátora Topoľčian – minifutbal. Uskutočnil sa minifutbalový turnaj tried. Mgr. M. Adamkovič sa podieľal na projekte Otvorená škola- oblasť športu. Mimo školskú TV sme rozvíjali v krúžkoch stolného tenisu, športových hier. Úloha – zvýšiť úroveň TV, účasť žiakov v súťažiach a reprezentácií školy. V hudobnej výchove sa na hodinách zamerať na metodiku vyučovania, štruktúru hodiny, hlasovú prípravu. Zúčastnili sme sa súťaže Slávik Slovenska.. Predmet sa učí neodborne, ale aj v PK sa mu musí venovať väčšia pozornosť. V technickej výchove sa najvypuklejšie prejavuje neodborne vyučovanie predmetu. Skvalitniť sa musí vzťah žiakov i učiteľov k predmetu. Pozornosť venovať tvorivosti, jednotlivým zložkám technickej výchovy. Dbať na nosenie pracovného úboru žiakmi i učiteľom. Rozvíjať tvorivosť v dielni a prezentovať výrobky. Práca PK bola na priemernej úrovni.
Metodické združenie triednych učiteľov / pre 1.-4. roč., pre 5.-9. roč./ Obe MZ boli zamerané hlavne na: - koordináciu práce triednych učiteľov podľa jednotlivých stupňov, - na riešenie a zjednocovanie postupov pri výchovných otázkach, - na organizačné zabezpečenie jednotlivých športových, kultúrnych, zábavných podujatí, - na určovanie termínov rodičovských stretnutí.
b) Údaje o žiakoch školy za školský rok 2005/2006 (§ 2 ods. 1 písm. b)
Základná škola
c)Údaje o počte zapísaných žiakov do 1. ročníka, údaje o počtoch a úspešnosti žiakov na prijímacích skúškach a ich následnom prijatí na štúdium na stredné školy (§ 2 ods. 1 písm2.. c))
c1) Údaje o počte zapísaných žiakov do 1. ročníka ZŠ
c2) Údaje o prijatých žiakoch na štúdium na stredné školy
c.2.1 žiaci 9. ročníka
* priemyslovky, združené školy, obchodné akadémie, hotelové akadémie, pedagogické akadémie, umelecké školy
c. 2.2. žiaci 4. ročníka
c. 2.3. žiaci nižších ročníkov II. Stupňa ZŠ prijatí na SŠ
c.2.4. Iné skutočnosti
Na gymnázia boli prijatí žiaci, ktorí mali predpoklady úspešne ukončiť štúdium. Z celkového počtu žiakov sa na gymnázia hlásilo 8,1 %. Najväčší záujem bol o SOŠ, kde sa z celkového počtu žiakov umiestnilo najviac žiakov – 62,1 %. Aj títo žiaci majú na základe pravidelnej prípravy na vyučovanie, schopnosti ukončiť štúdium. SOU – 3 –ročné bolo umiestnených 10 žiakov – 27,02 %. Na SOU-4- ročné s maturitou bol prijatý 1 žiak – 0.27 %. Najobľúbenejšou školou bola Obchodná akadémia, kde sa hlásilo 9 žiačok, ktoré boli aj prijaté. Druhou školou bola Hotelová akadémia – 3 žiačky/ 3 prijaté, Po dve žiačky sa hlásili na SZŠ a Strednú veterinárnu – všetky prijaté. Z počtu 23 prihlásených na SOŠ bolo 21 dievčat a 2 chlapci. Chlapci, ktorých bolo menej v ročníku sa uchádzali o SOU – 3- ročný študijný odbor, kde bolo prijatých 8 chlapcov a 2 dievčatá. Predpoklady žiaci majú, záleží na ich prístupe, snahe, motivácií. Na stredné školy sa umiestnili aj žiaci, ktorí mali i známku 3. Stáva sa to každoročnou skutočnosťou, pretože školy kvôli vlastnej existencii a financovaniu na žiaka, aby nezanikli, prijímajú žiakov bez prijímacích pohovorov a stanovené priemery sú mäkké. Porovnanie so školským rokom 2004/2005. Umiestnili sme 45 žiakov. Na SŠ a gymnázia sa umiestnilo 24 žiakov, na SOU 21 žiakov. Najviac žiakov s hlásilo na Gymnázium – 8, ZSŠ drevárska – 7, Hotelová akadémia -3, umelecká škola – 2, SZŠ -1.
Kurz na získanie vzdelania poskytovaného základnou školou Počet žiakov: 0
d) Údaje o počte prijatých žiakov do prvého ročníka strednej školy; údaje o počtoch a úspešnosti uchádzača na prijatie (§ 2 ods. 1 písm2.. d)
d.1 Údaje o prijímacom konaní na štúdium na stredné školy a počte prijatých žiakov do 1. ročníka strednej školy
e) Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov podľa poskytovaného stupňa vzdelania.(§ 2 ods. 1 písm. e)
e.1.) I. stupeň základnej školy
Hodnotenie žiakov 1. ročníka
Hodnotenie žiakov 2. – 4. ročníka podľa variantu A
Hodnotenie žiakov 2. – 4. ročníka podľa variantu B
e.2. II. Stupeň základnej školy
e 3.) Výsledky externých meraní – Monitor 9
e4. Prehľad o dochádzke žiakov /zhodnotenie + tabuľka/ Dochádzka žiakov výrazne ovplyvňuje študijné výsledky žiakov. Pravidelne sa opakuje jav, že v II. polroku školského roka je viac vymeškaných hodín je na ročníkoch 5.-9. ako na 1.-4. ročníkoch. Na 1.-4. roč. zníženie za II. polrok oproti I. polroku je o 342 vymeškaných vyučovacích hodín. Na 5.-9. roč. nárast za II polrok oproti I. polroku je o 3 508 vymeškaných vyučovacích hodín. Najčastejšie príčiny vymeškávania: - ochorenia žiakov, - pravidelné kontroly a návštevy u lekárov - osobné prekážky, - záškoláctvo V tomto školskom roku sa zvýšil počet vymeškaných hodín pre osobné prekážky. Rodičia často z banálnych dôvodov nechajú dieťa doma. Často krát veci, ktoré môžu vybaviť aj po vyučovaní, vybavujú počas vyučovania so svojim dieťaťom. Zvýšil sa počet vymeškaných neospravedlnených hodín o 45. Kým v I. polroku to bolo 39 hodín, v II polroku 84 hodín. Z celkového počtu 123 neospravedlnených hodín vymeškala jedna žiačka 8.B triedy 95 hodín. Jej záškoláctvo sme riešili v zmysle príslušných právnych predpisov. Záškoláctvo sa prejavuje najviac v rodinách so sociálno-ekonomickými problémami, nízkou vzdelanostnou úrovňou rodičov, v nezáujme týchto rodičov o vzdelávanie a výchovu svojich detí. Nekontrolujú svoje deti, ktoré sú ovplyvňované inými, ktoré už majú skúsenosti so záškoláctvom. Záškoláctvo sa vyskytlo u žiakov 6.A, 7.B, 7.A, 8. B, 9.A a 9.B triedy Neospravedlnené hodiny za školský rok 2005/2006 spolu 123 hod., priemer na žiaka 0,378 hodiny. Tabuľka dochádzky žiakov za školský rok 2006/2007
Porovnanie dochádzky
Školský rok 2002/03 2003/04 2004/05 2005/06
Celkový počet vymeškaných hodín 27 575 24 844 25 969 27 068 Priemerný počet vymeškaných hodín na žiaka 76,40 70,37 77, 28 83,28 Celkový počet vymeškaných neospravedlnených hodín 323 168 337 123 Priemerný počet vymeškaných neospravedlnených hodín na žiaka 0,89 0,47 1,00 0,37
Z celkového počtu 325 žiakov 314 bolo hodnotených zo správania stupňom veľmi dobré, čo je 96, 62 %. Zníženú známku o jeden stupeň – menej uspokojivé dostalo 9 žiakov, čo predsta-vuje 2,76 %. Zníženú známku o dva stupne – uspokojivé dostalo 2 žiaci, čo je 0,62 %. Napomenutie triednym učiteľom bolo udelené 23 žiakom, pokarhanie triednym učiteľom 21 žiakom a pokarhanie riaditeľom školy 10 žiakom. U mnohých žiakov sa prejavujú vážne nedostatky v správaní v škole i mimo školy. Negatíva sa začínajú prejavovať už i u jednotlivcov na ročníkoch 1.-4., kde sa však v spolupráci s rodičmi ešte darí korigovať správanie žiakov. Najväčšie problémy sú vo vyšších ročníkoch na II. Stupni ZŠ. Najmä žiaci 8. a 9. tried často nedodržiavajú normy spoločenského správania. Vytráca sa slušnosť, spoločenský bontón a úcta k učiteľom, starším ľuďom, k spolužiakom, k materiálnym hodnotám. Príčin je veľa. Najčastejšie sú: - neprispôsobivé správanie počas vyučovania i prestávok niektorých žiakov, ovplyvnené vro- denými vadami, rodinným prostredím a spoločenskou klímou, médiami, - opakované porušovanie školského poriadku, - prejavy vulgárneho a agresívneho správania, - fajčenie, požívanie alkoholu, - návštevy reštauračných zariadení, diskoték, - prejavy šikanovania, bitky, - zneužívanie mladistvých dievčat, - nerešpektovanie príkazov učiteľov, - poškodzovanie majetku, - presadzovanie vlastného ega.
Vysvetlivky:
NTR – napomenutie triednym učiteľom PTR - pokarhanie triednym učiteľom PRIAD- pokarhanie riaditeľom školy
Znížená známka zo správania 2. stupeň – uspokojivé 3. stupeň – menej uspokojivé 4. stupeň – neuspokojivé
f) Zoznam uplatňovaných učebných plánov v šk. roku 2005/2006 ( §2 ods.1 písm. f)
I. stupeň – ZŠ II. Stupeň – ZŠ
g) Údaje o fyzickom počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu pedagogických zamestnancov školy ku dňu koncoročnej kvalifikácie (§ 2 ods. 1 písm. g)
Vysvetlivky: PZ* – pedagogickí zamestnanci, NZ** – nepedagogickí zamestnanci Špeciálny pedagóg*** - ak je platený podľa osobitnej tabuľky (nie pedagogickej) + uvádza sa ak je základná škola s materskou školou
g 1) Zoznam učiteľov a ich aprobácia
Mgr. Gabriela Herdová 1.-4. Mgr. Slávka Šurkalová 1.-4. Mgr. Magdaléna Hubinská 1.-4. Mgr. Anna Gulabová 1.-4. Mgr. Oľga Fallová 1.-4. Zuzana Kubranská 1.-5, HV Emília Bartová SJ- OV Mgr. Branislav Budiš PR-Z Mgr. Ľubica Mazáková SJ-OV Mgr. Janka Vašková NV – AJ Mgr. Bibiána Bujnová Z – EK. Mgr. Marián Fox NV –HV –PP Mgr. Mária Chromíková M – OV Mgr. Marianna Habajová CH – PR Mgr. Silvia Masrnová M-F PaedDr. Valéria Lesayová SJ – VV Mgr. Marek Adamkovič TV Mgr. Ingrid Neubauerová AJ Bc. Iveta Hubinská vychov. Viola Baňáková uč. MŠ Zuzana Frťalová uč.MŠ Mária Jančovičová uč. MŠ Mgr. Alena Macháčová TV- Pg Mgr. Jozef Jančovič RJ – D Iveta Fulírová uč. MŠ
g 2) Odbornosť vyučovania podľa jednotlivých predmetov v školskom roku 2005/2006
i) Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov školy ( §2 ods.1 písm. h) ( uvádzať za školský rok 2005/2006)
i) Údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti ( § 2 ods. 1 písm. i)
i1) Dosiahnuté výsledky v predmetových olympiádach a súťažiach
j) Údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená ( § 2 ods. 1 písm. j)
k) Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej Štátnou školskou inšpekciou v škole (§ 2 ods. 1 písm. k) ŠŠI vykonala inšpekčnú činnosť v decembri 2004. Pedagogické pôsobenie učiteľov, rozvoj osobnosti žiakov a aktivity školy majú dobrú úroveň. Priemerná efektivita vyučovania a učenia žiakov spôsobuje priemernú úroveň osvojenia vedomostí a zručností. Namerané vzdelávacie výsledky vo vedomostných testoch sú na 1. stupni vyššie a na 2. stupni nižšie ako bola očakávaná úspešnosť. Nedostatky, hlavne na 2. stupni sú vo využívaní inovačných metód a foriem práce, vo vytváraní väčšieho priestoru na verbálnu komunikáciu a tvorivosť, v nedostatočnom uplatňovaní teoretických poznatkov v praxi. Priestorové podmienky školy sú veľmi dobré, materiálno-technické a psychohygienické podmienky sú dobré. Personálne obsadenie školy je priemerné. Negatívnym zistením je striedanie učiteľov, neodborné vyučovanie výchovných predmetov a na druhom stupni aj neefektívne využívanie vzdelávacích štandardov. Riadenie školy je na dobrej úrovni, koncepčnosť, zameranie, ciele výchovy a vzdelávania a informačný systém sú na veľmi dobrej úrovni. Na dobrej úrovni je plánovanie, kvalita pedagogickej dokumentácie a plnenie učebných plánov a osnov. Priemernú úroveň dosahuje škola v plnení vzdelávacích štandardov a v orientácii zamestnancov školy v legislatíve. Hodnotenie školy je porovnateľné s krajským priemerom. V porovnaní s celoslovenským priemerom je celkové hodnotenie školy lepšie. Školská inšpekcia hodnotí na: veľmi dobrej úrovni: - preventívne a multidisciplinárne aktivity, - významní aktivity školy - koncepčnosť, zameranie, ciele výchovy a vzdelávania, - informačný systém. dobrej úrovni: -pedagogické pôsobenie vyučujúcich, - namerané vzdelávacie výsledky zo SJL, MAT v 4. ročníku, - rozvoj osobnosti žiakov, - materiálno-technické podmienky, - plnenie učebných osnov a učebných plánov, - kvalitu pedagogickej dokumentácie, priemernej úrovni: -personálne podmienky, - plnenie vzdelávacích štandardov, - dodržiavanie všeobecne záväzných školských a legislatívnych predpisov, - podmienky vyučovania vytvárané pedagógom, - efektivitu učenia a vyučovania, - úroveň osvojenia vedomostí a zručností, vzdelávacie výsledky. málo vyhovujúcej úrovni: - namerané vzdelávacie výsledky zo SJL v 9. ročníku. nevyhovujúcej úrovni: - namerané vzdelávacie výsledky z matematiky v 9. roč.
Kľúčové pozitívne stránky školy: - veľmi dobrá vybavenosť výpočtovou technikou, - estetizácia prostredia školy.
Kľúčové negatíva školy: - slabé výsledky vo vedomostných testoch zameraných na overovanie plnenia vzdelávacích štandardov v 9. ročníku.
Pri inšpekcií boli použité tieto stupne hodnotenia a hodnotiace kritéria: Veľmi dobrý – výrazná prevaha pozitív, drobné formálne nedostatky, mimoriadna úroveň, Dobrý - prevaha pozitív, formálne, menej významné vecné nedostatky nadpriemerná úroveň, Priemerný – vyrovnanosť pozitív a negatív, priemerná úroveň, Málo vyhovujúci – prevaha negatív, výrazné nedostatky, citeľné slabé miesta, podpriemerná Úroveň, Nevyhovujúci – výrazná prevaha negatív, zásadné nedostatky ohrozujúce priebeh výchovy a vzdelávania.
l) Údaje o priestorových a materiálnych podmienkach školy (§ 2 ods. 1 písm. l) Priestorové podmienky na vyučovanie sú veľmi dobré. ZŠ má 21 učební, z toho bolo v školskom roku 2005/2006 16 kmeňových, 6 odborných učební. Odborné učebne: - 2 učebne na vyučovanie práce s počítačom, - 1 učebňa na vyučovanie F-Ch, - 1 dielňa, - 1 cvičná kuchynka, - knižnicu. Na škole je telocvičňa a vybudovaná vlastná malá telocvičňa s hygienickým príslušenstvom. Okolie školy tvorí športový areál, ktorý pozostáva 2 tenisových dvorcov, 2 volejbalových ihrísk, 1 viacúčelového asfaltového ihriská, trávnatého futbalového ihriská, atletickej dráhy a 2 doskočísk. V školskej budove je aj školská kuchyňa so školskou jedálňou. Materiálno – technické vybavenie školy je na dobrej úrovni. Zabezpečenie výchovy a vzdelávania učebnými pomôckami je na priemernej úrovni. Didaktická technika je funkčná. Počítačové učebne sú veľmi dobré vybavené počítačmi aj príslušenstvom s možnosťou pripojenia na internet. Problémy: - nedostatok finančných prostriedkov na výraznú modernizáciu učených pomôcok v jednotlivých kabinetoch, - nízka a nevyhovujúca prenosová rýchlosť v počítačových učebniach, - ochrana budovy školy /rozbíjanie okien, verejného osvetlenia, poškodzovanie zámkov, brán, zábradlí, krádeže železných krytov na kanalizácií /, - znečisťovanie areálu školy, - poškodzovanie zelene a okrasných rastlín a drevín
m) Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno-vzdelávacej činnosti školy (§ 2 ods. 1 písm. m). {Škola priloží Správe o hospodárení za predchádzajúci kalendárny rok.}
Dotácia na rok 2005 na prenesené kompetencie bola vo výške 7 882 000,- Sk
Vlastné príjmy – poplatok v ŠKD 100,- Sk/mesiac ŠKD celkom za 2005 52 800,- Sk
- poplatok v MŠ 150,- Sk/mesiac MŠ celkom za 2005 28 950,- Sk Vlastné príjmy celkom /ŠKD+MŠ/ 81 750,-Sk
Vzdelávacie poukazy – celková suma 220 510,- Sk Mzdy 170 370,- Sk Odvody 1 365,- Sk Tovary a služby 48 775,- Sk
Príjmy Výdavky Rada rodičov 103 846,50 Sk Cestovné žiakov na súťaže 5 168,- Sk Odmeny pre žiakov /súťaže–vecné ceny/ 14 303,- Sk Nákup kníh a učebných pomôcok 49 246,- Sk Ostatné výdavky 35 129,50 Sk
OcÚ V. Ripňany 20 000,- Sk Projekt Otvorená škola –oblasť športu OcÚ Merašice 20 000,- Sk Výber 2% dane z príjmu 33 025,- Sk Nákup športových dresov pre I. st. ZŠ MŠ SR – projekt Otvorená škola- oblasť športu 55 000,- Sk KG KANS Topoľčany 15 000,- Sk Celkom 243 771,50 Sk
Originálne kompetencie /financovanie činnosti MŠ, ŠKD, ŠJ/ - 2 569 534,- Sk Kapitálové výdavky – MŠ SR 2 000 000,- Sk Kapitálové výdavky – z podielových daní 430 466,- Sk
Cestovné žiakov - vyčerpané 165 530,- Sk Hmotná núdza – nákup učebných pomôcok 13 000,- Sk
n) Cieľ, ktorý si škola určila v koncepčnom zámere rozvoja školy na príslušný školský rok a vyhodnotenie jeho plnenia ( § 2 ods. 1 písm. n).
Informácia o stanovenom cieli v koncepčnom zámere rozvoja školy obsahuje aj spôsob akým sa cieľ sleduje a vyhodnotenie jeho plnenia. Plnenie cieľa by malo byť overiteľné.
Základnou koncepciou a filozofiou bolo poskytnúť žiakom všestranné vzdelanie poskytované ZŠ s dôrazom na humanizáciu, demokratizáciu, na hodnotovú orientáciu, rozvoj nových stratégií vo vyučovaní a uplatnenie nových technológií vo vyučovaní. V MŠ sme zabezpečovali prípravu dieťaťa na povinnú školskú dochádzku. V prvom ročníku sme realizovali vyučovanie podľa autorky Virgovičovej. Rozvíjali sme jazykové zručností žiakov od 3. ročníka, uplatňovaním učebného plánu- variant 3 jazykový. Vo vyučovacom procese sme uplatňovali prvky integrovaného tematického vyučovania na 1. stupni. Pokračovali sme na 1. a 2. stupni vo vyučovacom procese v realizácii projektu Orava. Vytvorili sme dostatočný priestor na voľno časové aktivity pre žiakov krúžkovou činnosťou, pričom sme využívali vzdelávacie poukazy. Ponúkli sme žiakom realizovať sa v 24 záujmových krúžkoch. 269 žiakov odovzdalo vzdelávací poukaz. V oblasti humanizácie sme sa snažili, aby si žiaci osvojili humanizačné postoje. Vo výchove sme trpezlivo pôsobili na formovanie správania, komunikáciu žiakov s učiteľmi, spolužiakmi. U menšej skupiny žiakov pretrvávajú problémy v otázkach správania sa k spolužiakom i učiteľom, najmä u žiakov pochádzajúcich z problémových rodín alebo rodín, v ktorých nefungujú základné normy spoločenského správania. Venovali sme pozornosť príprave žiakov na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu znášanlivosti, mieru priateľstva, na základe Dohovoru o právach dieťaťa. Viedli sme žiakov k tomu, aby získali v škole čo najviac vedomostí a utvrdzovali sme v nich vedomie rastu spravodlivého, čestného a humánneho človeka. Organizovaním besied, anketami, športovými a kultúrnymi aktivitami sme sa snažili odstraňovať prejavy rasizmu, xenofóbie, intolerancie a antisemitizmu. V súčasných podmienkach demokracie sme prehlbovali právne vedomie učiteľov i žiakov o ľudských hodnotách na hodinách OV, EV, D, na triednických hodinách. Pripomenuli sme si 9. 9. „Pamätný deň holocaustu“ Plnili sme projekt prevencie detskej delikvencie, kriminality a boja proti drogám v podmienkach našej školy. Vychádzali sme z Národného programu boja proti drogám do roku 2008. Využívali sme publikácie C. Raynerovej Nenič svoje múdre telo na I. stupni ZŠ a publikáciu Kašparovej Ako poznám sám seba na II. stupni ZŠ. V plnom rozsahu uplatňuje- me zákon č. 67/1997 Z. z. o ochrane nefajčiarov i v rámci projektu škola bez alkoholu, ci-gariet a iných drog. Sú jednotlivci z radov bývalých žiakov, ktorí v areáli v popoludňajších hodinách tento zákaz nerešpektujú. Problémovú mládež sa nám nedarí zapájať do súťaží a mimoškolskej činnosti. Uskutočnili sme detský karneval, ktorého výstupom okrem zábavy bol výchovný zámer znášanlivosti, slušnosti, tolerancie a priateľstva. S problémovými žiakmi pravidelne pracujú triedni učitelia i výchovná poradkyňa. Uskutočnili sme športové podujatia na škole v popoludňajších hodinách, ktoré cieľom bolo zmysluplné využívanie voľného času a ochrana pred drogou, kriminalitou. 24 záujmových krúžkov každý týždeň riešilo voľný čas žiakov. V protidrogovej prevencii sme spolupracovali s PPP, CPPS, psychológom, PZ Topoľčany, Tribečským osvetovým strediskom. Uskutočnili sme opatrenia na zamedzenie drog na škole. Konkrétne sme sa na škole nestretli s drogami psychotropnými, ale zachytili sme alkohol a cigarety. Boj proti fajčeniu je veľmi ťažký, pretože vzory majú žiaci vo svojich rodičoch a často sú zdrojom cigariet pre žiakov. Zvýšenú pozornosť sme venovali aj Národnému programu podpory zdravia. Škola je zapojená do projektu Školy podporujúce zdravie. Sledovali sme a analyzovali problémy v správaní žiakov, riešili problematiku neprispôsobivého správania sa a zanedbávania povinnej školskej dochádzky monitoringom rodín zo sociálno-patologickými prejavmi, pohovormi s rodičmi, spoluprácou s Obecným úradom V. Ripňany. Realizovali sme environmentálnu výchovu vo vyučovaní všetkých učebných predme-toch na základe Koncepcie environmentálnej výchovy na školách – prostredníctvom ochrany človeka a prírody, cez projekt Škola podporujúca zdravie, ochrana a údržba areálu v škole, starostlivosť o zeleň v škole, triedach, cez technickú výchovu, úpravu verejných priestran-stiev, reláciou v školskom rozhlase ku Dňu Zeme, inými rozhlasovými reláciami. Viac musíme zapojiť do realizácie Školy podporujúcej zdravie obecné úrady, rodičov, učiteľov, verejnosť. Vo vyučovacom procese sme alternatívne realizovali NBV a ETV v zmysle platných predpisov. Vo výchove k manželstvu a rodičovstvu sme sa zamerali na utváranie základných vedomostí a zodpovedných postojov v oblasti partnerských vzťahov a rodičovstva v súlade s vedeckými poznatkami, mravnými, etickými, zdravotnými a spoločenskými požiadavkami. VMR je začlenená na I. a II. stupeň ZŠ, pričom najviac sa realizovala na hodinách prvouky, prírodovedy, prírodopisu, telesnej výchovy, etickej, náboženskej. Na I. stupni učitelia viedli žiakov k úcte k rodičom a dospelým, formovali ich postoje k vlastnému zdraviu, poskytli im základné informácie o vzniku a vývoji ľudského jedinca, vyzdvihli význam rodiny, zdôrazňovali význam kamarátstva, rozvíjaní medziľudských vzťahov. Na II. stupni sa zamerali na život v rodine, funkcia rodiny, tolerancia rodičov a súrodencov, dôstojnosť ľudskej osoby, sebavedomie, zmysel života, priateľstvo a jeho význam v živote dospievajúceho človeka, zamilovanosť, láska, manželstvo. Sexualita, oddialenie sexuálnych aktivít, nadviazanie trvalého partnerského vzťahu, predčasný sexuálny život, plánované rodičovstvo, antikoncepcia, drogy a ich vplyv na sexuálne zdravie, sexuálne zneužívanie maloletých, dospievanie, samostatnosť, kultúra správania, komunikácia, obliekanie sa a pod. Túto problematiku riešiť aj za účastí lekára, psychológa, kňaza. Zabezpečili sme primerané podmienky pre vzdelávanie žiakov s civilizačnými chorobami a špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a uplatňovali sme tomu zodpovedajúce hodnotenie žiakov, úzko sme spolupracovali s PPP a ŠPPP v Topoľčanoch a v Hlohovci. Upravili sme tematické plány v zmysle učebných osnov a vzdelávacích štandardov. Realizácia telesnej výchovy nebola dôsledná aj preto, že sa u chlapcov vyučovala ne-odborne, nízka bola účasť v športových súťažiach. Zabezpečili sme základný plavecký výcvik pre 35 žiakov v Topoľčanoch Zrealizovali sme medzi ročníkov súťaže v minifutbale. Nedarí sa pre záujmový šport získať ako vedúcich krúžkov rodičov. Osobitnú pozornosť sme venovali vyučovaniu slovenského jazyka a literatúry k slo-venskému národnému povedomiu a štátnosti, uplatňovali sme komunikatívny princíp, rozvíjali čítanie s porozumením. Vo vyučovacom procese sa uplatňovali prvky integrovaného tematického vyučovania, kritická pedagogika cez projekt Orava, výpočtová technika. Viac sa treba zamerať na tvori-vosť žiakov i učiteľov. Modernizovať vyučovací proces. Vo vyučovaní cudzích jazykov cudzích jazykov sme rozvíjali komunikatívny princíp a nadaných žiakov zapájali do súťaží. Pozitívne je vyučovanie žiakov od 3. ročníka ZŠ. Vo výchovných predmetoch výtvarná, hudobná, telesná, technická výchova sme formovali estetické cítenie žiakov. Žiaci navštívili divadelné, hudobné predstavenia, vystupovali s programom v škole i obci. Vyučujúci predmetov dejepis a zemepis pripravili pre žiakov 8. a 9. ročníka medzi triednu vedomostnú súťaž. Skvalitnili sme podmienky na vyučovanie predmetu práca s počítačom. Pani učiteľka M. Hubinská a pán učiteľ M. Adamkovič pripravili projekt Otvorená škola – oblasť športu pod názvom Vráťme deťom radosť z pohybu. Projekt bol úspešný a získali sme finančné prostriedky z MŠ SR vo výške 55 000,- Sk. Obec prispela 20 000,- Sk. V ŠKD poklesol počet žiakov na 61 v súvislosti s novou vyhláškou a stanovením vyšších poplatkov za pobyt v ŠKD. Realizovali sme uvádzanie začínajúceho pána učiteľa M. Adamkoviča. Voľný čas žiaci mohli využívať v 24 záujmových krúžkoch na základe odovzdania vzdelávacích poukazov. VZDELÁVACÍ PROCES I. stupeň Slovenský jazyk – veľmi dobrá efektivita činnosti vyučujúcich, vhodná organizácia práce, úroveň vedomosti a zručnosti vzhľadom k učebným osnovám bola veľmi dobrá, čo sa preja-vilo aj v teste zo slovenského jazyka a literatúry v 4. roč. Test písalo 24 žiakov. Úspešnosť žiakov bola 85, 8 %. Vyučovanie SJL bolo na veľmi dobrej úrovni. Cudzí jazyk – anglický na dobrej úrovni. Matematika – vyučovanie na dobrej úrovni. Prvouka, prírodoveda, vlastiveda – úroveň vedomosti dobrá, vyučovanie bolo na dobrej úrovni. Výchovné predmety – vyučovanie na dobrej úrovni. Vyučovanie na I. stupni bolo veľmi pozitívne hodnotené. Vyjadrená bola s pokojnosť s prácou všetkých pani učiteliek. II. stupeň Slovenský jazyk a literatúra – priemerne výsledky vo vedomostiach a zručnostiach potvrdili aj výsledky testov zadaných v 9.A,B. Úspešnosť žiakov bola 61,59 %. Výsledky testu boli menej vyhovujúce. Vyučovanie SJL má priemernú úroveň. Matematika – vyučovanie klasickými metódami, nízka názornosť vyučovania. Úroveň vedomostí žiakov 9.A,B v teste bola 39,53 %. Výsledky testu boli nevyhovujúce. Výrazný rozdiel medzi výsledkom testu a klasifikáciou v predchádzajúcom klasifikačnom období. Výchovno-vzdelávací proces bol na priemernej úrovni. Prírodovedné predmety /fyzika, prírodopis, chémia/ - úroveň vyučovania bola priemerná. Zemepis – kvalita a výsledky učenia z hľadiska činnosti žiakov na dobrej úrovni. Celková úroveň vyučovania je dobrá. Dejepis- vyučovanie má priemernú úroveň, 2/3 sa učia neodborne. Výchovné predmety – vyučovanie má priemernú úroveň. NÁVRHY OPATRENÍ NA ODSTRÁNENIE NEDOSTATKOV A SKVALITNENIE PRÁCE PRE ŠKOLSKÝ ROK 2006/2007
Základná škola: Vo výchove: - zlepšiť spoluprácu s rodičmi v jednotnom pôsobení na žiakov, - zamerať sa na spoločenský bontón, správanie v škole i na verejnosti, - zamerať sa na rodiny s patologickými javmi a nízkym hodnotovým rebríčkom, - zamerať sa odstraňovanie všetkých negatívnych javov, ktoré ohrozujú žiakov. - zamerať sa na dôsledne riešenie prípadov šikanovania žiakov, - znížiť počet vymeškaných vyučovacích hodín, - znížiť počet vymeškaných neospravedlnených hodín, - zvýšiť právne vedomie žiakov v ochrane školského majetku, - zamerať sa na zdravotnícku prevenciu, hygienu žiakov,
Vo vzdelávaní: - zvýšiť odbornosť vyučovania v jednotlivých predmetoch, - zvýšiť čitateľskú gramotnosť žiakov, čítanie s porozumením, techniku čítania, - zapojiť čo najväčší počet žiakov do športových súťaží a reprezentácie školy, - zapojiť žiakov do predmetových olympiád, - zvýšiť kvalitu vyučovania matematiky, - zvýšiť kvalitu vyučovania slovenského jazyka a literatúry, - skvalitniť vyučovanie cudzieho jazyka, - zapojiť žiakov do prírodovedných súťaží, - znížiť počet neprospievajúcich žiakov, - rozvíjať komunikačné schopnosti žiakov, - uplatňovať na vyučovaní hodnotenie a sebahodnotenie, - realizovať environmentálnu výchovu, projekty, - skvalitniť vyučovanie práca s počítačom a zapájať sa do súťaží.
Spolupráca s rodičovskou verejnosťou: - zlepšiť spoluprácu s rodičmi, zvýšiť ich záujem o školu ako inštitúciu, ktorá vzdeláva ich deti, zvýšiť účasť rodičov na triednych schôdzach Analýza výchovno - vzdelávacieho procesu MŠ v školskom roku 2005 - 2006 Od 1. 7. 2004 fungujeme ako právny subjekt ZŠ s MŠ Veľké Ripňany. Aj naďalej k nám dochádzajú i deti z Behyniec, a tak ich denne prepravujeme do MŠ Veľké Ripňany autobu-som a späť. Deti si už na takúto cestu bez rodičov, ale s pani učiteľkou zvykli. V školskom roku 2005/2006 bolo v MŠ Veľké Ripňany zaradených 49 detí. Boli zaradené v dvoch heterogénnych triedach a to: - trieda mladších detí s počtom 22 vo veku 2 - 3 r - 2 deti, 3 - 4 r - 8 detí a 4 - 5 r - 15 detí. Na triede pracovali p. uč. Jančovičová a p. uč. Frťalová. - trieda starších detí s počtom 27 vo veku 4 - 5 r - 2 deti a 5 - 6 r - 23 detí, 2 deti - odložená dochádzka. Na triede pracovali p. uč. Fulírová a p. uč. Baňáková. Počas škol. roku sa nám 1 dieťa odsťahovalo a 4 deti prerušili dochádzku do MŠ pre chorobu. Na ich miesto sme prejali 3 nové deti. Pre vysokú chorobnosť sme mali dvakrát prerušenú prevádzku MŠ a to v 1. polroku od 13. - 23. 12. 2005 a v 2. polroku od 21. - 31. 3. 2006. Častú chorobnosť detí zapríčinila i nízku priemernú dochádzku do MŠ v triede starších detí - 22 a v triede mladších detí - 17. Z 25 detí predškolského veku nastúpi do 1. ročníka ZŠ 23 detí, z toho 4 deti do ZŠ s MŠ Radošina, 1 dieťa do ZŠ v Topoľčanoch, 18 detí do ZŠ s MŠ V. Ripňany a 2 deti majú odloženú dochádzku. Úlohy z POP na škol. rok 2005 / 2006 boli p. učiteľkami riadne plnené počas celého roka. V jednotlivých triedach si viedli diagnostiku detí, ktorú využívali pre svoju prácu a individuálny prístup k deťom podľa ich potrieb. Vytvárali priaznivú socioemocionálnu atmosféru na rozvoj komunikatívnych schopností dieťaťa. Rozvíjali u detí správnu výslovnosť a dbali na gramatickú správnosť rečového prejavu nielen na zamestnaniach z jazykovej výchovy, ale i vo všetkých výchovných zložkách a činnostiach detí počas celého dňa v MŠ. Veľkú pozornosť sme venovali bezpečnosti a starostlivosti o zdravie detí každodenným pobytom vonku, vitamínovými dňami a dodržiavaním psychohygieny, pitného režimu, pravidelným vetraním a vykúrením miestností na optimálnu teplotu. Snažili sme sa čo najviac rozšíriť obzor detského poznania, vytvárať množstvo podnetov pre harmonický rozvoj osobnosti detí. Na dosiahnutie konkrétnych obsahov a cieľov z Programu výchovy a vzdelávania pre MŠ vo všetkých výchovných zložkách sme uplatňovali princíp aktivity dieťaťa s dominantným postavením hry. V telesnej výchove sme dbali na upevnenie správneho telesného rastu a rozvoja. Hravou formou sme u detí vypestovali návyk na pravidelné cvičenie a uvedomenie si jeho významu pre zdravie človeka. S 5 - 6 ročnými deťmi sme sa zúčastnili plaveckého výcviku v Topoľčanoch, ďalej sme sa zúčastnili vyučovacej hodiny z telesnej výchovy, kde sa do cvičenia a súťaženia zapojili i predškoláci. V júni sa v rámci spolupráci MŠ so ZŠ zapojili do Športovej olympiády, kde súťažili v behu na 50m v skoku do diaľky z miesta a hode na cieľ kriketovou loptičkou, ako i mnoho ďalších zaujímavých akcií. V rozumovej výchove sme u detí utvárali ucelený systém poznatkov a postojov, podnecova-li sme ich k tvorivému mysleniu a samostatnosti. Umožnili sme deťom získať poznatky skúmaním, objavovaním, experimentáciou a praktickými činnosťami. Utvárali sme základy slovno-logického myslenia a rozvíjali zmyslové vnímanie. Veľkú pozornosť sme venovali v procese výchovy v oblasti ľudských práv a Dohovoru o právach dieťaťa. V rozvíjaní poznania sme rozvíjali pozorovacie schopnosti a spresňovali zmyslové vnímanie. Deti sa učili všímať si podstatné vlastnosti dejov a javov. Prebúdzali sme v nich enviromentálne cítenie a pestovali emocionálne bohatý vzťah k prírode. Viedli sme deti k vzájomnej pomoci a ohľaduplnosti, orientovali sme sa viac na rečovú aktivitu detí ako učiteľky a zvyšovali úroveň poznatkov detí. V jazykovej výchove sme utvárali správne jazykové a rečové návyky a zručnosti detí, rozvíjali sme slovnú zásobu a schopnosť samostatne a plynulo sa vyjadrovať a komunikovať nielen s deťmi, ale i dospelými. Snažili sme sa u detí odstrániť tvrdosť miestneho nárečia a podnetným prostredím sme pozitívne ovplyvňovali jazykový prejav detí. Pri odstraňovaní komunikačných dysfunkcií dieťaťa sme spolupracovali s logopedičkou z PPP v Topoľčanoch. Logopedička navštevovala deti v MŠ jedenkrát mesačne za prítomnosti rodičov a spolupracovala i s pedagogickými pracovníčkami. Radami napomáhala k odstráneniu nesprávnej výslovnosti u detí ešte pred vstupom do ZŠ. Nie u všetkých 5 - 6 r. detí sa táto zlá výslovnosť stihla odstrániť. Z roka na rok sa zlá výslovnosť vyskytuje už u mladších detí. S 5 - 6 r. deťmi sme sa zúčastnili na hodine slovenského jazyka v 1. ročníku. Tu i naši predškoláci ukázali, že sú šikovní a dokážu niektoré úlohy zvládnuť hravo a rýchlo ako školáci. V matematických predstavách sme utvárali a rozvíjali u detí všeobecné základy logického myslenia a rozvíjali tvorivé myslenie. Hravou formou, prostredníctvom konkrétnych vecí a činností sme priblížili deťom svet matematiky. Pri manipulácii s predmetmi sa deti oboznamovali s pojmami - priraďovanie, počítanie, usporiadanie, výpočet, meranie, porovnávanie, priestorová predstavivosť, triedenie a spoznávali svet geometrických tvarov. Estetické cítenie sme rozvíjali v rámci hudobnej, výtvarnej a literárnej výchove. U detí sme vypestovali kladný vzťah k hudbe a piesni, knihám, poézii, rozprávke i k dramatickému umeniu. Navštívili sme divadelné predstavenia v Piešťanoch, tanečno - hudobné bábkové divadelné predstavenie „Gašparko“ súboru LÚČNICA, bábkové predstavenie „Kozliatka“ na ZŠ, no i tak sa deťom najviac páčila návšteva Bojnického zámku - Dobrodružstvá deduška Večerníčka. Tu pomáhali deduškovi Večerníčkovi nájsť stratené hviezdy z oblohy plnením jednoduchých úloh. Nacvičili sme s deťmi program k rôznym akciám a príležitostiam - Mikuláš, Vianoce, Deň matiek. Zúčastnili sa výtvarnej súťaže Dúhový kolotoč, poriadanej Metodickým centrom a Katedrou výtvarnej výchovy v Bratislave. Zaslali sme 3 práce detí od: Silvia Pavlovičová (2 práce) a Sebastián Ozimák (1 práca). Nezískali sme žiadne ocenenie. Tento rok sa na MŠ nevyučoval anglický jazyk pre nízky počet prihlásených detí. Pre chrípkové prázdniny sme sa nezúčastnili ani recitačnej súťaže Mám básničku na jazýčku ... . Na pracovnej výchove sme využívali rozmanitý materiál, no najviac sme využívali prírodný materiál, ktorý je nám dostupný. Napomáhal rozvoju fantázie, predstáv a zručnosti detí, ktoré využili pri zhotovovaní výstavky ovocia a zeleniny, na ktorú sme pozvali i s malým pohostením žiakov prvého ročníka, zhotovením krásnych masiek na karneval ako i mikulášskej a vianočnej výzdoby a milých darčekov pre svoje mamičky ku Dňu matiek a množstvo ďalších zaujímavých vecí. V prosociálnej výchove sme uplatňovali hru ako hlavnú výchovnú metódu, poskytovali sme deťom dostatok príležitostí na zážitky z úspechu na posilnenie sebadôvery. Podporovali sme u detí samostatnosť, tvorivosť a utvárali základy osobnej zodpovednosti za činy prostredníctvom prosociálneho výchovného štýlu. Osobným príkladom a správaním sme posilňovali a rozvíjali prejavy prosociálneho cítenia a správania sa dieťaťa. Prosociálnu výchovu sme integrovali do celého výchovno - vzdelávacieho procesu. V enviromentálnej výchove sme u detí utvárali kladný vzťah k životnému prostrediu - učili sme deti prírodu chrániť a nie ju ničiť. Vychovávali sme deti k prevzatiu osobnej zodpovednosti za zachovanie života na Zemi, a tak sme ich pripravili k aktívnej ochrane prírody a k udržiavaniu harmónie v sebe samom. Environmentálnu výchovu sme tiež integrovali do celého výchovno - vzdelávacieho procesu. Jednotlivé ciele z Programu výchovy a vzdelávania v MŠ boli splnené a deti ich v celku zvládli dobre. Spolupráca MŠ s rodinou bola tiež na veľmi dobrej úrovni, spolu s rodičmi sme pre deti pripravili pohostenie na karneval, MDD, rozlúčkovú besiedku. Dobré vzťahy sme upevňovali i spoločným výletom do Bojníc - zámku, na Dobrodružstvá deduška Večerníčka, spoznávaním a utvrdzovaním si poznatkov o exotických zvieratách návštevou v ZOO. Za pomoci Obecného úradu Veľké Ripňany sa nám podarilo opraviť časť poškodenej strechy nad priestormi malej triedy, spálne, šatne, umyvárne a WC. Obecný úrad hradil i faktúry za autobus. Do MŠ bol zakúpený nový farebný televízor a rádio s CD-prehrávačom a magnetofónom. Zakúpili sa nové hračky k Vianociam - sponzorský dar od PD „Radošinka“ Veľké Ripňany.
NÁVRHY OPATRENÍ NA ODSTRÁNENIE NEDOSTATKOV A SKVALITNENIA PRÁCE PRE ŠKOLSKÝ ROK 2006/2007
Materská škola:
Vyprofilovať zameranie MŠ na program Krok za krokom.
1. Vo výchovno - vzdelávacej činnosti uplatňovať princíp aktivity detí stimulovať rozvoj tvorivosti, nepredkladať hotové poznatky, viac využívať problémové učenie, vytvárať priestor na hodnotenie a podporovať sebahodnotenie detí. T: šk. r. 2006 / 2007 Z: vyučujúce MŠ 2. Vo vzdelávaní rozvíjať jazykové komunikatívne návyky, rozvíjať myslenie, tvorivosť, matematické predstavy rozvíjať s využitím progresívnych foriem a metód práce praktických manipulačných činnostiach, rozvíjať samostatnosť rozhodnosť pri riešení konkrétnych problémov. T: šk. r. 2006 / 2007 Z: vyučujúce MŠ 3. Rozvíjať priateľské vzťahy medzi deťmi, viesť ich k ohľaduplnosti, pomoci a tolerancii. T: šk. r. 2006 / 2007 Z: vyučujúce MŠ 4. Systematicky a cieľavedome rozvíjať grafom. zručnosti detí v priebehu celej dochádzky do MŠ venovať dostatočnú pozornosť utváraniu a uplatňovaniu základných návykov. Dodržiavať odporúčané metódy. T: šk. r. 2006 / 2007 Z: vyučujúce MŠ 5.Rozvíjať u detí estetické cítenie, telesnú zdatnosť, zapájať ich do výtvarných, recitačných, či športových súťaží a tak zabezpečiť reprezentáciu MŠ i obce. T: šk. r. 2006 / 2007 Z: vyučujúce MŠ
6. Vo výchovnej činnosti zamerať sa na budovanie a zautomatizovanie základných spoločenských návykov, na hygienické návyky, zdravý životný štýl. T: šk. r. 2006/2007 Z: vyučujúce MŠ
o) Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky, a oblasti, v ktorých sú nedostatky a treba úroveň výchovy a vzdelávania zlepšiť vrátane návrhov opatrení (§ 2 ods. 1 písm. o). Informáciu o týchto oblastiach uvedie škola podľa SWOT analýzy t. j. silné stránky školy, slabé stránky školy, príležitosti a riziká.
II. Ďalšie informácie o škole, ktoré môže správa obsahovať: a) Psychohygienické podmienky výchovy a vzdelávania ( § 2 ods. 2 písm. a) Psychohygienické podmienky výchovy a vzdelávania sú podľa konštatovania ŠSI dobré. Nedostatkom sú prestávky medzi vyučovacími hodinami, ktoré sú 5 minútové. Našu školu navštevujú žiaci z 2 krajov a 2 okresov a vyučovanie je upravené tak, aby žiaci cestovali do i zo školy školskými spojmi. Autobusové spoje sa nedajú zmeniť. Preto sú malé prestávky 5- minútové.
b) Voľnočasové aktivity školy (§ 2 ods. 2 písm. b) Záujmové krúžky 1. Tvorivá dielňa I. 13. Šikovníček 2. Tvorivá dielňa II. 14. Matematika ma baví 3. Stolný tenis 15. Futbalový krúžok 4. Mladí slovenčinári 16. Športovo-turistický 5. Dramatický 17. Novinársky 6. Počítačový 18. Tvorivá dielňa ŠKD 7. Rytmická gymnastika 19. IKT Klub 8. Športový 20. Gitarový 9. Pohybové cvičenie – fitlopty 21. Tenisový 10. Tvorivá dielňa štvrtákov 22. Zdravotnícko-športový 11. Mladý chemik 23. Angličtina s počítačom 12. Matematický krúžok 24. Pohybové hry
c) Spolupráca školy s rodičmi, o poskytovaní služieb deťom, žiakom a rodičom (§ 2 ods. 2 písm. c) Spolupráca školy s Radou rodičov pri ZŠ s MŠ je veľmi dobrá. Rada rodičov je poradný orgán riaditeľa. Tvoria ju zástupcovia rodičov z jednotlivých tried. Podieľa sa na sponzorovaní a organizovaní školských podujatí. Škola je v každodennom styku s rodičmi, operatívne poskytuje rodičom službu od 7,30 -15,00 hod. Výchovný poradca má stránkový deň v stredu od 9,30 – 15,00 hod. Rodičom ponúkame: - plenárna schôdza rodičov – 1x, alebo podľa potreby, - triedne schôdze rodičov – 3x, - deň otvorených dverí –2x, - individuálne konzultácie rodičom, Spolupráca so širšou rodičovskou verejnosťou je priemerná. Rodičia sa o svoje dieťa začnú zaujímať, až keď je problém. Nízka je účasť rodičov na triednych schôdzach. Nezáujem rodičov o vedenie krúžkov na škole.
d) Vzájomné vzťahy medzi školou a deťmi alebo žiakmi, rodičmi a ďalšími fyzickými osobami a právnickými osobami, ktoré sa na výchove a vzdelávaní v škole podieľajú Interpersonálne vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi sú na veľmi dobrej úrovni. Vyučujúci uplat-ňujú pedagogický takt, snažia sa byt partnermi žiakov. Niektorí žiaci však narušujú vzťah neúctou, neslušnosťou, agresívnym správaním, neuposlúchnutím príkazov učiteľov, nerešpektovaním dohodnutých pravidiel. Takéto prípady sú riešené za účasti rodičov žiakov. Spolupráca školy s rodičmi je determinovaná stupňom záujmu rodiča o školu, dieťa, školské prostredie. Spolupráca učiteľov s rodičmi je budovaná na partnerskom základe. Nedosahuje však takú úroveň, ktorá by nás uspokojovala. Želali by sme si vačší záujem, častejšiu návštevu školy rodičom i výraznejšiu podporu škole ako vzdelávacej inštitúcii. Na veľmi dobrej úrovni je spolupráca školy s Obecným úradom V. Ripňany. Podporu škole poskytuje aj OcÚ Merašice. Zlepšiť treba spoluprácu a pomoc s ostatnými OcÚ v školskom obvode V. Ripňany. Nedostatočná je spolupráca s podnikateľskými subjektami v regióne. Očakávali by sme zvýšenú sponzorskú pomoc škole. Podnikateľské subjekty neprejavujúc záujem o spoluprácu.
|
Tento server byl naposledy aktualizován dne 07. 01. 2007